Overcast Clouds

10°C

Kołobrzeg

28 marca 2024    |    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
28 marca 2024    
    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

reklama

Czy ruch w centrum utknie w "Cieśninie Mariackiej"?

Po raz kolejny władze miasta podchodzą do tzw. uspokojenia ruchu w centrum Kołobrzegu. Zrealizowane spotkanie przez Annę Mieczkowską pokazało, że faktycznie istnieje zapotrzebowanie na uregulowanie tej kwestii na kilku uliczkach, wchodzących w układ urbanistyczny miasta średniowiecznego. Mała przestrzeń, brak miejsc parkingowych - to wszystko powoduje, że chciałoby się chronić ten układ przed nadmiernym ruchem kołowym. I co do zasady, panuje co do tego zgoda polityczna. Schody zaczynają się w momencie, gdy prezentowane są rozwiązania, jak tego dokonać (zobacz).

W Kołobrzegu, największym problemem jest fakt, że ruch w centrum musi zostać utrzymany, ze względu na funkcjonujące tu sklepy (dostawy), ale także mieszkańców, którzy mają swoje parkingi na osiedlach. Dwa takie osiedla są wzdłuż ulicy Narutowicza, jedno wzdłuż ulicy Katedralnej, a jedno wzdłuż ulicy Wąskiej. Do tego dochodzą potrzeby Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu z transportem gabarytowym (problem pominięty w opracowaniu miejskim). Już po prezentacji, która odbyła się w ramach miejskich konsultacji, można było skłonić się ku określonym rozwiązaniom. Największy jednak problem dotyczy tego, jak w praktyce ruch ma w centrum się odbywać. Każdy może wyciągnąć swoje wnioski. Powoli wyciągają je radni i mieszkańcy.

Problemem uspokojenia ruchu w centrum miasta nie jet fakt, że nie jest to niewykonalne, ale fakt, że wymaga to zmian w infrastrukturze miejskiej. Jakby tego nie przedstawiać, żadne zamknięcie ulic i odwrócenie ruchu na poszczególnych odcinkach, o czym może przekonać się każdy, nie zmienią niczego. Kierowanie ruchu w ulicę Armii Krajowej czy Łopuskiego, a wcześniej w kompletnie do tego technicznie nieprzygotowaną ulicę Mariacką, jest próbą ucieczki od skierowania całości ruchu w ulicę Rzeczną i dalej w nieprzygotowaną do tego ulicę Kamienną. Oznacza to bowiem jedną oczywistą rzecz: korki, a w sezonie gigantyczne korki. Z kolei analiza skanalizowania ruchu na odcinek Alei Św. Jana Pawła II, również nakazuje zastanowić się nad możliwościami tej ulicy. Porównanie możliwości i strategicznego znaczenia obu ciągów: Jana Pawła i Kamiennej pokazuje, że de facto tylko to drugie rozwiązanie pozwala zbierać ruch i usuwać go z centrum, bo Aleja Św. Jana Pawła II dalej tym centrum jest. A skoro tak, wymaga to budowy ronda, o którym była już wcześniej mowa i przebudowy całego skrzyżowania ulic: Rzecznej, Kamiennej i Budowlanej. Niezmiennie wymaga to przebudowy ulicy Mariackiej na całym odcinku, celem wyprowadzania ruchu poza to centrum. Ta ulica musi mieć odpowiednie parametry i jedno dziś widać jak na dłoni: pomiędzy ulicą Narutowicza i Katedralną żaden większy pojazd osobowy nie przejedzie. Powodem tego stanu rzeczy jest znajdujący się tam bardzo źle zaprojektowany parking. Pojazdy stoją na ulicy, a samochody jeżdżą częścią wydzielonego deptaka dla pieszych.

W słusznym dążeniu władz miasta do uregulowania ruchu w centrum Kołobrzegu zauważyć należy fakt, że mszczą się na tym projekcie wieloletnie zaniedbania związane ze sztukowaniem rozwiązań i budowaniem protezy komunikacyjnej nie pod potrzeby kołobrzeżan, ale według "widzimisię" władzy. Przykładem niech będzie już zrealizowane odwracanie ruchu na ulicy Dubois czy możliwość wjazdu ciężarówek z dostawami do sklepów w centrum i to nie tylko do "Hosso". Brak chodników i rezerw terenów raczkującej kołobrzeskiej deweloperki lat 90-tych też ma w tym swój udział.

Jednego miastu odmówić nie można, że jakoś do ostatnich konsultacji się przyłożono, przedstawiono projekty, przedyskutowano nawet problem ścieżek rowerowych. Zabrakło jednak symulacji, jak zareaguje miasto na automatyczne kierowanie potoku pojazdów do ulic o charakterze zbiorczym i co zmienią proponowane regulacje infrastrukturalne. Być może wszakże rozwiązaniem jest jednak i wprowadzenie zmian już teraz, a potem wtórne reagowanie na tym swoistym poligonie ulicznym tak, aby było lepiej.


reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama