Overcast Clouds

16°C

Kołobrzeg

29 kwietnia 2024    |    Imieniny: Piotr, Robert, Bogusław
29 kwietnia 2024    
    Imieniny: Piotr, Robert, Bogusław

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

opozycja,powiat,kołobrzegZgodnie z zapowiedziami z drugiej sesji Rady Powiatu, opozycja, a więc radni PiS i część radnych SLD, chce unieważnienia wyboru Zarządu Powiatu.


Powracamy do sesji z 5 grudnia 2014 roku (dowiedz się więcej: przeczytaj). Radni opozycji mieli uwagi, że, po pierwsze, nie ma odrębnego głosowania na wicestarostę i członków zarządu, a po drugie, że muszą głosować blokiem na wszystkich kandydatów zgłoszonych przez starostę. Sławoj Kigina wyraził również pogląd, że głosowania mogą być nieważne, bowiem brali w nich udział zastępcy prezydenta miasta - Jerzy Wolski i Andrzej Olichwiruk, a funkcji tych łączyć nie można z mandatem radnego powiatu. Radca prawny odrzucił wszystkie zastrzeżenia radnych opozycyjnych wskazując, że prawo takiego postępowania nie zabrania. Ostatecznie, opozycja złożyła wniosek o stwierdzenie nieważności uchwały o wyborze wicestarosty i członków Zarządu Powiatu do wojewody zachodniopomorskiego.

W swoim piśmie, radni zarzucają uchwale złamanie przepisów w taki sposób, że nie przewidują one głosowania blokiem nad kandydaturami do zarządu, że takie głosowanie wypaczyło intencję radnych opozycyjnych, bowiem oddali oni "głos pozostający w sprzeczności z wolą glosowania na poszczególnych radnych". Można spekulować, że na przykład Sławoj Kigina nie chciał głosować na Mirosława Tessikowskiego. Tessikowski w kampanii wyborczej był osobą atakowaną na wiele sposobów. W prasie prawicowej opublikowano artykuły opisujące jego spotkanie z księdzem Jewulskim w stanie wojennym. Były osoby, które kolportowały w różnych instytucjach profesjonalnie wydane ulotki, będące kopią jednego z artykułów, z nieco spreparowanym tytułem, na potrzeby kampanii. Po wyborach te działania ustały.

Zdaniem radnych opozycyjnych, wątpliwości budzi fakt, że Jerzy Wolski oraz Andrzej Olichwiruk, w dniu głosowania pełniący funkcje zastępców prezydenta gminy Miasto Kołobrzeg, pełnili jednocześnie funkcje radnych i brali udział w głosowaniu. Wystarczy jednak lektura stosownych przepisów, aby wątpliwości te rozwiać. Art. 190 ust. 1 pkt 2a Ordynacji wyborczej do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw zawiera zapis o wygaśnięciu mandatu radnego w przypadku naruszenia ustawowego zakazu łączenia mandatu radnego m.in. z pełnieniem funkcji wójta i jego zastępcy. Jednakże, art. 190 ust 5. Ordynacji wyborczej zawiera zapis o treści: "Jeżeli radny przed dniem wyboru wykonywał funkcję lub prowadził działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2a, obowiązany jest do zrzeczenia się funkcji lub zaprzestania prowadzenia działalności w ciągu 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania". Co jeśli radny nie zrobi tego w określonym terminie? Ma tu zastosowanie art. 190 ust. 6 Ordynacji wyborczej: "W przypadku niezrzeczenia się funkcji lub niezaprzestania prowadzenia działalności przez radnego w terminie, o którym mowa w ust. 5, rada stwierdza wygaśnięcie mandatu radnego, w drodze uchwały, najpóźniej po upływie miesiąca od upływu tego terminu". Do głosowania na członków Zarządu Powiatu doszło w terminie 2 tygodni od ogłoszenia wyniku wyborów, więc legalność głosowania w tym zakresie nie powinna budzić wątpliwości.

W pozostałych kwestiach, warto podkreślić, że radni Rady Powiatu nie wskazują na naruszenie jakichkolwiek przepisów prawnych, bezpośrednio przepisanych do określonej czynności faktycznie wykonywanej podczas posiedzenia Rady Powiatu w dniu 5 grudnia 2014 roku. Kwestie wyboru zarządu reguluje Ustawa o samorządzie powiatowym oraz Statut powiatu. Ustawa, w art. 27 ust. 3 określa: "Rada powiatu wybiera wicestarostę oraz pozostałych członków zarządu na wniosek starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym". Przepis ten nie zawiera instrukcji, w jaki sposób ma być prowadzone głosowanie, nie zawiera także zakazu głosowania blokowego, o którym piszą w swoich zarzutach radni opozycyjni, a piszą tak: "Statut Powiatu Kołobrzeskiego nie przewiduje także formy głosowania "in bloc" (są powiaty, które w swoich statutach taką formę głosowania dopuszczają)". Wystarczy więc sprawdzić, co o głosowaniu stanowi Statut Powiatu Kołobrzeskiego. W rozdziale 4 "Tryb głosowania" znajduje się par. 30 ust. 1 o treści: "W głosowaniu jawnym radni głosują przez podniesienie ręki". Jest też par. 31 ust. 1 o treści: "W głosowaniu tajnym radni głosują na kartach opatrzonych pieczęcią rady". Powyższe oznacza, że wszystkie inne elementy znajdujące się na karcie głosowania zależą od radnych i projektu uchwały, a właściwie przedmiotu głosowania. Głosowanie tylko w sposób inny niż prawem przewidziany, byłoby złamaniem prawa.

Powstaje więc pytanie, czy głosowanie kandydatur członków Zarządu Powiatu w taki sposób, jak to miało miejsce na sesji 5 grudnia 2014 roku mogło wypaczyć wynik głosowania. Widząc większość PO-PSL w Radzie Powiatu, taki argument należy uznać za fałszywy. Głosowanie blokiem nie wprowadziło nikogo w błąd. 11 radnych oddało głos popierający tę uchwałę, zaś 7 radnych oddało głos nieważny. Również 7 radnych podpisało wniosek do wojewody o stwierdzenie nieważności uchwały. Obok powoływania się na zapisy Konstytucji RP, radni twierdzą, że naruszono także art. 13 ust. 1 Ustawy o samorządzie powiatowym. Czytamy w nim: "Uchwały rady i zarządu powiatu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady (zarządu), w głosowaniu jawnym, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej". Warto wskazać, że w tym przypadku, co przytoczono wcześniej, po pierwsze, przepisy stanowią inaczej (patrz art. 27 ust. 3 cyt. ustawy), a po drugie nie zawierają obostrzeń, na które powołują się radni. Co więcej, gdyby na każdego kandydata głosować osobno, wątpliwe, aby radni koalicji PO-PSL głosowali inaczej, niż zagłosowali, gwarantując sobie większościowe rządy w powiecie kołobrzeskim.

Wniosek rozstrzygnie biuro prawne wojewody.



A oto treść wniosku radnych opozycji:

Pan: Marek Tałasiewicz
Wojewoda Zachodniopomorski
Wały Chrobrego 4, 70-502 Szczecin.

Wniosek o stwierdzenia nieważności uchwał Rady Powiatu Kołobrzeskiego


My niżej podpisani Radni Rady Powiatu Kołobrzeskiego w n o s i m y na podstawie 79 ust. 1  ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym   o stwierdzenie przez Wojewodę Zachodniopomorskiego nieważności uchwały Rady Powiatu Kołobrzeskiego z dnia 5. grudnia 2014 r. w sprawie wyboru Wicestarosty Kołobrzeskiego i członków Zarządu Powiatu Kołobrzeskiego ,jako sprzecznej z prawem,
z a r z u c a j ą c naruszenie:
art. 2 i 169 pkt 2 Konstytucji RP,  art.12 pkt 2 , art. 27 i art. 13 ust. 1  ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 5. grudnia 2014 r. Rada Powiatu Kołobrzeskiego podjęła uchwałę w sprawie wyboru Wicestarosty Kołobrzeskiego i członków Zarządu Powiatu Kołobrzeskiego.
Powyższa uchwała jest sprzeczna z prawem.
Zgodnie z art. 12. pkt 2 ustawy o samorządzie powiatowym, do wyłącznej właściwości rady powiatu należy wybór i odwołanie zarządu oraz ustalanie wynagrodzenia jego przewodniczącego.
Wybór zarządu należy więc do jednego z podstawowych i zarazem wyłącznych uprawnień rady powiatu, co oznacza, że rada kolejnej kadencji musi dokonać wyboru całego składu zarządu, choćby w jego skład weszły te same osoby, co dotychczas. Wybór przez radę wszystkich członków zarządu kończy procedurę związaną z jego tworzeniem i od tego czasu zarząd może skutecznie podejmować czynności prawne.  
Artykuł 27 ust. 1 tej ustawy określa ustawowy skład zarządu powiatu oraz procedurę jego wyboru (liczyć on może od 3 do 5 członków- w przypadku Zarządu Powiatu Kołobrzeskiego liczba ta zgodnie ze Statutem tego powiatu liczy 5 osób).
Ustawa o samorządzie powiatowym umożliwia wybór całego zarządu zarówno spośród radnych jak i osób spoza składu rady. Wybór członków zarządu powiatu następuje wyłącznie na wniosek starosty. Postępowanie w zakresie wyboru zarządu powiatu  rozpoczyna się zatem od wyboru starosty, który jest ustawowym przewodniczącym zarządu, a następnie (wyłącznie na jego wniosek) wyboru jego zastępcy (wicestarosty) oraz pozostałych członków zarządu.
Wybór wszystkich członków zarządu następuje w głosowaniu tajnym, choć ustawa o samorządzie powiatowym wprowadziła zróżnicowane zasady większości w odniesieniu do wyboru starosty i pozostałych członków zarządu. Tak więc dla wyboru starosty wymagana jest bezwzględna większość głosów ustawowego składu rady powiatu ( liczba oddanych głosów za wnioskiem musi przewyższać połowę ustawowego składu rady) Ten tryb wyboru oznacza odstępstwo od generalnej zasady podejmowania uchwał przez organy powiatu, wyrażonej w art. 13 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, natomiast co do wyboru członków zarządu ma zastosowanie tryb określony w art. 13 tej ustawy, tj. uzyskanie zwykłej większości głosów przy obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady.
Szczegółowe zasady i tryb podejmowania uchwał przez radę  winny być uregulowane w statucie powiatu. Statut powiatu nie może wprowadzać odmiennych (ostrzejszych lub łagodniejszych) reguł podejmowania uchwał. Statut Rady Powiatu Kołobrzeskiego określił zasady dotyczące trybu głosowania w §§ 29-31 odnosząc się w szczególności do zdolności uchwałodawczej Rady Powiatu (kworum), jak i dochowania wymogu uzyskania określonej większości głosów w danym głosowaniu. Dotyczy to także wprowadzania zasady tajnego lub jawnego głosowania (zasadą jest jawność tego aktu, głosowanie tajne wolno i należy przeprowadzić tylko wtedy, gdy tak stanowi ustawa).
Ustawy samorządowe nie znają innych sposobów podejmowania uchwał, np. przez brak sprzeciwu, aklamację itp. Nie jest więc dopuszczalne podjęcie uchwały merytorycznej (sesyjnej) na zasadzie „jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam uchwałę za przyjętą".
Statut Powiatu Kołobrzeskiego nie przewiduje także formy glosowania „in bloc” (są powiaty które w swoich statutach taką formę glosowania dopuszczają).
W niektórych samorządach powiatowych stosowana jest zasada wynikająca ze statutów lub też utrwalonych zwyczajów ,że przed glosowaniem w zakresie spraw personalnych (dotyczących wybory prezydium rady powiatu, wyboru starosty, czy tez członków zarządu, rada przed przystąpieniem do procedowania uchwala regulamin głosowania.
Statut Powiatu Kołobrzeskiego nie przewiduje uchwalania regulaminu glosowania (przed każdym głosowaniem zasady wyboru tłumaczy komisja skrutacyjna),
Zarząd powiatu jest organem kolegialnym -w samorządzie powiatowym w Kołobrzegu składającym się z pięciu osób, w tym starosty, wicestarosty i trzech członków zarządu
Pojęcie kolegialności odnosi  się do dwóch podstawowych kwestii. Jedna z nich dotyczy budowy danego organu- struktury organu. Pojęcie to zatem charakteryzuje organ składający się z wielu osób, mających równe prawa i obowiązki, powołanych do łącznego podejmowania decyzji czy innych czynności. Jest to organ, w którym tylko cały zespół, jeśli się zbierze określone quorum jest uprawniony do działania i na zewnątrz liczy się działanie całego zespołu, a nie poszczególnych osób wchodzących w skład zespołu. Druga kwestia  wiąże się ze sposobami działania organu.
Ustawa o samorządzie powiatowym wprowadziła instytucję tzw. zarządu autorskiego. Oznacza to możliwość wyboru całego zarządu zarówno spośród radnych jak i osób spoza składu rady, a także wprowadzenie zasady wyboru członków zarządu powiatu wyłącznie na wniosek starosty. W zakresie procedury wyboru zasada ta wpływa wyłącznie  na kolejność wybierania poszczególnych członków zarządu. Postępowanie to rozpoczyna się od wyboru starosty, który jest ustawowym przewodniczącym zarządu, a następnie  na jego wyłączny wniosek –wyboru pozostałych członków zarządu wyboru wicestarosty oraz pozostałych członków zarządu. Instytucja zarządu autorskiego oraz zasada kolegialności nie mogą mieć wpływu na sposób procedowania w radzie w zakresie wyboru członków zarządu powiatu.
Ustawodawca w ustawie o samorządzie powiatowym ograniczył kompetencje radnych rady powiatu w zakresie  ustaleniu kandydatów do zarządu powiatu (jest to domena starosty). Natomiast ustawodawca nie wprowadził dalszych ograniczeń praw dla radnych w zakresie sposobu głosowania ,poprzez głosowanie wyłącznie na całą listę wskazaną przez starostę (głosowanie „in bloc”).
Odnosząc powyższy rozważania na grunt niniejszej sprawy wynikają niezgodności z prawem w zakresie procedowania wyboru członków zarządu Powiatu Kołobrzeskiego.
Oświadczamy ,że  głosowanie „in bloc” skutkowały wypaczeniem wyniku glosowania. Głosowanie „in bloc” skutkowało ,że oddaliśmy głos pozostający w sprzeczności z naszą wolą glosowania na poszczególnych radnych. Ograniczono nam jako radnym ,w ten sposób czynne prawo wyborcze poprzez oddaniu swojego głosu na takiego (takich) kandydatów, których uważaliśmy ,że będą pełnili w sposób prawidłowy funkcje członka zarządu Powiatu Kołobrzeskiego. Ten sposób głosowania uniemożliwił nam dokonania wyboru zgodnie z naszą wolą.  Radny który chciał zagłosować na jednego, dwóch lub trzech członków zarządu, a był przeciw wobec jednego ,mógł uznać ,że ze względu ,że jest za większością kandydatów, a tylko przeciw jednemu ,zagłosował „in bloc” za wszystkimi, pomimo ,że nie chciał oddać głosu na jednego z kandydatów. Gdyby  miał możliwość zagłosowania na poszczególnych kandydatów oddzielni mogłoby się okazać ,że któryś kandydatów uzyskał mniejszą liczbę głosów „za” niż „przeciw” i byłaby konieczność wytypowania przez Starostę kolejnego kandydata, którego kandydatura byłaby przegłosowana przez Radę Powiatu. Z drugiej zaś strony głosowania „in bloc” mogło spowodować ,że ewentualnie radni którzy zagłosowali „in bloc” oddając glos „przeciw” ,chcieli zagłosować „za”, za jednym lub więcej kandydatów, a oddali glos przeciw. Akt wyboru członków Zarządu Powiatu Kołobrzeskiego powinien polegać na zagłosowaniu przez radnych na poszczególnych kandydatów -„za”, ”przeciw” lub „wstrzymania się od głosu”, ewentualnie oddanie głosu nieważnego.
Tak więc sposób oddawania głosów „in bloc” wypaczył wynik naszego glosowania.
Z protokołu sesji wynika ,radni mieli wątpliwości co do sposobu głosowania „in bloc”. Radny R. Ławrynowicz wskazał jeszcze przed głosowaniem o jego wątpliwościach i prawdopodobieństwie zaskarżenia tej uchwały. Przewodnicząca Rady Powiatu odpowiadając na te wątpliwości stwierdziła cyt: „Nie mam innego wyjścia jak ogłosić głosowanie in bloc”. Z tych słów Przewodniczącej wynikało, ,że nie było możliwości innego sposobu glosowania. Przewodnicząca Rady Powiatu w ten sposób wprowadziła radnych w błąd (istniała bowiem możliwość zmiany sposobu glosowania poprzez umożliwienie oddania głosu na każdego z kandydatów oddzielnie).
Nasze wątpliwości budzi także sposób głosowania wynikający z  karty do glosowania. Lewa strona karta do glosowania tajnego w sprawie. prawie wyboru Wicestarosty Kołobrzeskiego i członków Zarządu Powiatowego zawiera imię i nazwisko kandydatki na Wicestarostę Kołobrzeskiego, prawa natomiast zawiera imiona i nazwiska trzech kandydatów na członków Zarządu Powiatu w Kołobrzegu. Pod prawą stroną kart znajdują się trzy kratki przy których widnieje zapis: ”głosuję za” „głosuję przeciw”, „wstrzymuję się”. Z treści karty do głosowania wynika ,że  Wicestarosta nie był członkiem zarządu (wyodrębnia się Wicestarostę od pozostałych Członków Zarządu- winno być glosowania na Członków Zarządu, w tym Wicestarostę i pozostałych Członków Zarządu).
Z treści kartu  do głosowania wynika także ,że głosujący mogli mieć wątpliwości czy głosując w kratkach pod nazwiskiem Mirosław Tessikowski głosowali nad wyborem Heleny Rudzis-Gruchały na Wicestarostę Kołobrzeskiego. Wątpliwości w tym zakresie też dotyczą wyboru na członków zarządu Danuty Bugaj i Andrzeja Olichwiruka.
Interesująca jest też odpowiedź na pytanie -kto zaproponował sposób glosowania „in bloc” i kto zadecydował o tym sposobie glosowania (Przewodnicząca Rady Powiatu czy też Starosta Powiatowy).
Z protokołu sesji wynika: cyt:” zgodnie z art. 27 Rada Powiatu wybiera Zarząd na wniosek Starosty. Starosta złożył wniosek o wybór Zarządu, nie poszczególnych członków Zarządu, w składzie ,który tutaj Państwo macie. I proszę Państwa !W związku z powyższym ,…,jedyna możliwością będzie wybór Zarządu w tym składzie”. W innym miejscu Przewodnicząca Rady Powiatu stwierdziła cyt: „Nie mam innego wyjścia jak ogłosić głosowanie in bloc”.
Tak więc z treści protokołu nie wynika ,kto zadecydował o sposobie glosowania ‘in bloc”, czy Starosta, czy też Przewodnicząca Rady Powiatu.
O tak ważnej sprawie nie powinien decydować Starosta, ani też jednoosobowo Przewodnicząca Rady. Winna to być wola całej Rady Powiatu. Radzie uniemożliwiono wypowiedzenia się  sprawie dotyczącej sposobu glosowania. Naszym zdaniem ,wystarczyło, że jeden z radnych miał wątpliwości co do sposobu głosowania „in bloc” ,powinna nastąpić zmiana tego sposobu.
Istotne jest to ,że nigdy wcześniej w samorządzie powiatowym w Kołobrzegu –w poprzednich czterech kadencjach takiej niedemokratycznej metody glosowania w zakresie wyboru zarządu powiatu nie stosowano.
Niedemokratyczny sposób wyboru Członków zarządu Powiatu Kołobrzeskiego jest też sprzeczny z art. 2 i 169 pkt 2 Konstytucji RP.
Art. 2 Konstytucji  stanowi ,że Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej" Z zasady demokratycznego państwa prawnego wynikają też zasady-zasada sprawiedliwości proceduralnej, której zasadniczym warunkiem jest zapewnienie bezstronnego i konsekwentnego stosowania obowiązujących reguł oraz zasada praworządności (legalizmu).
Z przedstawionego wyżej stanu faktycznego wynika ,że w niniejszej sprawie obie te zasady zostały złamane.
Mamy też wątpliwości co do skuteczności i zgodności z prawem w głosowaniu nad wyborem członków zarządu Powiatu Kołobrzeskiego dwóch radnych ,którzy w chwili glosowania pełnili funkcje wiceprezydentów Gminy Miasta Kołobrzeg-Andrzeja Olichwiruka, który pełnił wówczas funkcję Wiceprezydenta ds. Gospodarczych i Jerzego Wolskiego pełniącego funkcję Zastępcy Prezydenta ds. Społecznych. Poza tym ,ze pełnili te funkcje, to również wykonywali pracę –m.in. reprezentowali Gminę-Miasto Kołobrzeg na zewnątrz, zgodnie z posiadanymi kompetencjami i upoważnieniami. Pozostaje to w sprzeczności z art.21 ust. 8. pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym stanowiącego ,że mandatu radnego powiatu nie można łączyć z członkostwem w organie innej jednostki samorządu terytorialnego.
Mając powyższe na względzie wnosimy jak we wstępie.

Załączniki:
1.Uchwała Rady Powiatu z dnia 05.12.2014 r.,
2.Protokół z sesji Rady Powiatu z dnia 05.12.2014 r.,
3.Wzór karty do głosowania,
4.Protokół z wyboru członków Zarządu Powiatu Kołobrzeskiego,

Radni Rady Powiatu:


1.    Ryszard Czepulonis………………

2.    Helena Czerniawska………………

3.    Sławoj Kigina …………………….

4.    Ryszard Ławrynowicz…………….

5.    Antoni Szarmach…………………

6.    Paweł Wilewski,………………….

7.    Krzysztof Zadka………………….

 

opozycja,powiat,kołobrzeg

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama