Overcast Clouds

15°C

Kołobrzeg

19 maja 2024    |    Imieniny: Mikołaj, Piotr, Urban
19 maja 2024    
    Imieniny: Mikołaj, Piotr, Urban

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

Mądrości Woźniaka: Umiar lub jego brak

Kampania toczy się własnym trybem. Jej dynamika zależy od nastrojów w sztabach. Tam, gdzie jest optymizm, działania kampanijne są planowe, spokojne, rutynowe rzekłbym. Kandydaci na radnych realizują swój plan, rozpisany na kolejne dni. Tak, wiem, mieszkańcy nieco już zmęczeni są wizytami w domach, ale to już tylko dwa dni. Można wytrzymać. Odwiedzając niektórych z Państwa widzę te stosy ulotek. Jednych one denerwują, inni przyjmują je ze zrozumieniem.

Tam, gdzie wkradła się niepewność, kampania stała się szarpana, a potencjalnego wyborcę zalewa potok zróżnicowanych przekazów, że można się już pogubić. Gdzie przemawia do ludzi kandydat, a kiedy organ? Szczególnie dotyczy to ludzi piastujących najwyższe funkcje. Sprawa jest na tyle poważna, że nawet Państwowa Komisja Wyborcza pokiwała palcem, że widzi to zjawisko i w pewnym momencie może nie pozostać bierna. Bo, jak słusznie zauważają sędziowie, zaczyna zacierać się granica świadczeń niematerialnych na rzecz konkretnych komitetów, co jest zabronione w kodeksie wyborczym. To dość skomplikowane, ale co baczniejsi obserwatorzy zauważyli, że np. Prezes Rady Ministrów, czy konstytucyjni ministrowie, w zasadzie wyłączyli się z kampanii. To akurat dobrze o nich świadczy. Widać pewien umiar, co dobrze również świadczy o poziomie demokracji. U nas jeszcze dużo trzeba niektórych uczyć.

Komitety, realizując swoje strategie wyborcze, zainwestowały w tzw. bibułę, a w zasadzie w banery (plakaty wyborcze prawie odeszły do lamusa). Nasz również. Różnorodność widać na ulicach. Baner wyborczy, jak jest dobrze zrobiony, to ma dużą skuteczność. Nazwisko, twarz, logo może się opatrzeć i wejść w obszar podświadomości, by potem dać znać przy urnie. Baner jest skuteczny, ale nie jest tani. Przeciętny kosztuje około 100 złotych. Dlatego co przezorniejsze komitety produkują ich tylko tyle, żeby zmieścić się w limitach, ale też umieszczać je w takich miejscach, w których będą miały siłę oddziaływania. Odrębnym zagadnieniem są billboardy, które są kosztowniejsze. Hitem tej kampanii są jednak wielkie płachty banerowe na ścianach bloków. W zasadzie dominuje tam jeden komitet. Nie muszę pisać który, widzicie państwo na ulicach. Moi sztabowcy też namawiali, żeby szukać takiej formy promowania wizerunku. Nie byłem zainteresowany. Powodem są koszty. Druk 1 metra kwadratowego baneru kosztuje od 35 do 55 zł. Przy 100 m2 wychodzi między 3,5 a 5,5 tys zł. Do tego koszt zgrzania, podnośnik, dzierżawa ściany i robi się z tego 10 tys. zł. Warto? Jak jesteś średnio znany i chcesz się przebić, to warto. Tak zrobił 5 lat temu Maciej Bejnarowicz. Jeden duży baner na ścianie załatwił mu rozpoznawalność i dobry wynik. Ale co w przypadku, kiedy jesteś bardzo znany? Po co takiemu znanemu kandydatowi tak wielka i kosztowna baneroza? Sorry, jakbym miał wydać pięć koła za taką płachtę na ścianie, to wolałbym je wpłacić na schronisko lub hospicjum. Albo zabrać żonę na wypasiony weekend w SPA.

Jechałem ostatnio przez Siemyśl. Ku mojemu zdziwieniu, nie zauważyłem żadnego materiału wyborczego kandydującego na kolejną kadencję obecnego wójta Marka Dołkowskiego. Może Marek uznał, że ludzie wiedzą, kto jest ich wójtem i jak go dobrze oceniają, to zagłosują. I nie musi nękać wyborcę swoim wizerunkiem. Kołobrzeg to drugi biegun.

Pytacie mnie o to na ulicach. Cóż mogę powiedzieć. Lata działalności w samorządzie nauczyły mnie umiaru. Nie tylko w wydatkowaniu pieniędzy.

Jacek Woźniak

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama