Light rain

8°C

Kołobrzeg

22 lutego 2024    |    Imieniny: Marta, Małgorzata, Piotr
22 lutego 2024    
    Imieniny: Marta, Małgorzata, Piotr

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

DOPAMINA - przyjazna przestrzeń psychoedukacji

Po co nam psychoedukacja i co to takiego?
Za chwilę, 10 października, obchodzić będziemy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Przez jedną chwilę będzie głośno, szumnie i z dużą dawką danych statystycznych o tym, że musimy, że będziemy i, że dołożymy wszelkich starań. Że nasza troska jest bezgraniczna, zwłaszcza o najmłodszych, bo dane statystyczne są zatrważające, bo co roku obniża się wiek dzieci po próbach samobójczych. Przetniemy trochę wstążek, otworzymy trochę nowych oddziałów, punktów, świetlic terapeutycznych. A potem przyjdzie 11 dzień października i wrócimy do mniej świątecznej rzeczywistości.

Czy i co możemy zrobić, żeby na trwałe, bez świateł jupiterów i szumnych haseł, poprawić nasze zdrowie psychiczne?
Odpowiedź jest prosta - powszechna PSYCHOEDUKACJA.

Drogi Czytelniku, otwieramy dla Ciebie bezpieczną przestrzeń dla psychoedukacji. Co tydzień dostarczymy Ci garść teorii i praktyki, jak bezpiecznie (zgodnie z najnowszymi osiągnięciami z obszaru psychologii naukowej, neurobiologii i współczesnych nurtów terapii) zadbać o siebie i swoje zdrowie psychiczne.

Czym zatem jest zdrowie psychiczne dla obchodów, którego ustanowiono Światowy dzień Zdrowia Psychicznego. W definicji zaproponowanej przez Światową Organizację Zdrowia czytamy „zdrowie psychiczne to stan dobrego samopoczucia pozwalający człowiekowi na realizację jego własnych możliwości, na radzenie sobie z  normalnymi stresowymi wydarzeniami życiowymi, na efektywną działalność zawodową i na twórczy wkład w życie własnej społeczności” (WHO, 2001). Innymi słowy zdrowie psychiczne człowieka to DOBROSTAN obejmujący emocjonalne, psychologiczne i społeczne samopoczucie.

Po co powstała (po co nam) psychoedukacja? Aby zobrazować cele dla jakich "uprawiana" jest psychoedukacja przywołam fragment z fantastycznej książki/poradnika autorstwa dr Sophie Mort, psycholożki, neurobiolożki z ponad 20 letnim doświadczeniem w pracy terapeutycznej.

Jest cholernie oczywisty powód, dla którego ludzie sobie nie radzą. Nie wychowuje się nas tak, byśmy rozumieli siebie samych. W młodości nie uczy się nas rozpoznawania własnych emocji ani rozumienia kim jesteśmy. Zamiast tego zaszczepia nam się strach przed nimi i doprowadza do tego, że wstydzimy się cierpieć. Nie uczy się prostych i skutecznych strategii radzenia sobie z trudnościami, tylko tego, jak nadrabiać miną, każe się "być grzecznym", mówić: "Rozchmurz się!", albo "To nic takiego".  

W zamian za rzetelną psychoedukację, której brakuje w domach rodzinnych, w przedszkolach i szkołach, sięgamy po tzw. TOKSYCZNĄ POZYTYWNOŚĆ.

Codziennie czytamy w mediach społecznościowych: „możesz wszystko”, „wystarczy uwierzyć - powtarzaj codziennie rano: jestem piękna, mądra i bogata”, „chcieć to móc, a zatem trzeba tylko chcieć”. To właśnie jest toksyczna pozytywność, która zalewa nas zewsząd. Dlaczego toksyczna? Bo czasem nie wystarczy chcieć, uwierzyć, czasem nie wystarczy też zapierdzielać! PO PROSTU czasem przychodzi taki sztorm, że musimy się skupić wyłącznie na tym, żeby utrzymać się na pokładzie i nie utonąć.

Jak grzyby po deszczu powstają kursy, warsztaty, inwenty, które (jeśli tylko wykupisz do nich dostęp) zapewnią ci szczęśliwość, np. w pięciu krokach, w trzy dni; po szkoleniu w weekend "naprawisz" swoje życie, które w konfrontacji z tym na Instagramie jakiegoś celebryty jest do bani. Łatwo, przyjemnie bez wysiłku. To z kolei - naciągające z siłą tajfunu - zjawisko tzw. psychowashingu. O obu zjawiskach - toksycznej pozytywności i psychowashingu - pułapkach i niebezpieczeństwie ich "stosowania" będę jeszcze pisała.

Natomiast celem oddziaływań psychoedukacyjnych jest między innymi:
1. Przekazywanie - naukowo zweryfikowanej - wiedzy dotyczącej funkcjonowania człowieka w obliczu różnych wyzwań życiowych i warunków społecznych,
2. Rozwijanie zasobów i wykorzystywanie mocnych stron uczestników, tak by mogli poradzić sobie z wyzwaniami,
3. Nauka umiejętności radzenia sobie z i rozwiązywania problemów, co pozwala na życie w większym komforcie,  
4. Rozwijanie wsparcia społecznego,
5. Kształtowanie właściwego nastawienia do pojawiających się problemów  - zmiana nastawień i przekonań.
Dobra, rzetelna psychoedukacja zamienia winę na odpowiedzialność, bezradność na proaktywną troskę, a zaprzeczanie na świadomość. Gdyby wyposażać nas - w toku powszechnej edukacji - w rzetelną wiedzę z zakresu podstawowych pojęć psychologicznych - łagodziłoby to częściowo nasz niepokój i ból w oczekiwaniu np. na profesjonalną poradę. Jestem o tym absolutnie przekonana.

Na koniec naszego pierwszego spotkania przytoczę przypowieść Zen.
Dwaj uczniowie Zen rozmawiają o swoich nauczycielach.
Jeden mówi:
- Mój nauczyciel to wielki mistrz, dokonuje niezwykłych rzeczy. Trzema machnięciami miecza strąca jabłko z drzewa i rozcina na ćwiartki, zanim owoc dotknie ziemi. Potrafi trafić strzałą w sam środek tarczy, a potem rozpłatać tę strzałę kolejną.
Drugi uczeń odpowiada:
- To rzeczywiście coś. Ale mój nauczyciel to dopiero prawdziwy mistrz, dokonuje naprawdę niezwykłych rzeczy.
- A co takiego robi? - pyta pierwszy.
- Kiedy mój nauczyciel idzie, to po prostu idzie. A kiedy siedzi, to po prostu siedzi. A gdy je, to po prostu je.

To co robi Drugi Mistrz, w cytowanej przypowieści, jest trudniejsze, niż się nam wydaje. Twoja praca domowa Drogi Czytelniku, do naszego następnego spotkania, to codzienne ćwiczenie UWAŻNOŚCI - czyli bycia tu i teraz. Przekonasz się, że to niełatwa sztuka bycia w teraźniejszości. Jednak dobra informacja jest taka, że każdy może się jej nauczyć. Praktyka czyni Mistrza (Zen). I najważniejsze: to DZIAŁA.
Więcej wskazówek i praktycznych ćwiczeń można znaleźć w książce Spacer po lesie. Kubusiowe lekcje uważności autorstwa Nancy i Joseph'a Parent.

Teresa Maria Bleczyc
psycholożka i mediatorka, filozofka, propagatorka Porozumienia bez Przemocy (NVC), współtwórczyni Porozumienia na Fali Kołobrzeskie Centrum Mediacji

reklama

reklama

Dodaj komentarz

UWAGA!
Komentarze są prywatnymi opiniami Czytelników, za które redakcja nie ponosi odpowiedzialności. Publikowanie jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu. Jeśli jakikolwiek komentarz narusza obowiązujące prawo lub zasady współżycia społecznego, prosimy o kontakt poczta@miastokolobrzeg.pl. Komentarze niezwiązane z artykułem, naruszające regulamin lub zawierające uwagi do redakcji, będą usuwane.

Komentarze zostaną opublikowane po akceptacji przez moderatora.

Zgody wymagane prawem - potwierdź aby wysłać komentarz



Kod antyspamowy
Odśwież

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama