Overcast Clouds

11°C

Kołobrzeg

28 marca 2024    |    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna
28 marca 2024    
    Imieniny: Aniela, Sykstus, Joanna

Redakcja: tel. 500-166-222 poczta@miastokolobrzeg.pl

Portal Miasto Kołobrzeg FBPortal Miasto Kołobrzeg na YT

Regionalny Portal Informacyjny Miasta Kołobrzeg i okolic

reklama

reklama

reklama

reklama,kołobrzeg,wspólnotaTo na wspólnocie mieszkaniowej ciąży obowiązek odśnieżania i zabezpieczenia ciągów pieszych w jej granicach. Stanowi o tym ustawa.


We współpracy z Kołobrzeskim Towarzystwem Budownictwa Społecznego rozpoczynamy cykl artykułów na temat zarządzania i administrowania lokalami mieszkalnymi. Będziemy poruszali bieżącą tematykę obecną we wspólnotach mieszkaniowych i spółdzielniach, a także odpowiadać na wybrane pytania Czytelników, które można wysyłać na naszą redakcyjną skrzynkę pocztową (poczta@miastokolobrzeg.pl).

W związku z ostatnią konferencją prezydenta i posła w sprawie zmian w prawie dotyczącym umieszczania reklam, otrzymaliśmy wiele pytań od naszych Czytelników. Postanowiliśmy opracować ten temat w zakresie działalności wspólnot mieszkaniowych.

Powierzchnia reklamowa wyznaczana na części wspólnej nieruchomości, stanowi tzw. pożytki wspólnot, a więc jej przychód. O jego wysokości stanowią właściciele. Do tej pory, na terenach prywatnych, zasadniczo nie obowiązywały żadne obostrzenia, chyba, że znajdowały się one w obszarze objętym przepisami szczegółowymi. W Kołobrzegu takim terenem częściowo jest strefa uzdrowiskowa, ale jak widać po kilkuletniej praktyce obowiązywania przedmiotowej ustawy uzdrowiskowej, przepisy te nie działały. To właśnie dlatego, Kancelaria prezydenta postanowiła uporządkować obowiązujące prawo, wprowadzając większe rygory dla reklamy w przestrzeni publicznej. W dużej części, zmiany wprowadzono wprost do obowiązujących przepisów, ale wprowadzono również nowe wątki, ważne dla samorządu.

Po pierwsze, uregulowano definicję samej reklamy. Po drugie, organ uchwałodawczy gminy uzyskał nowe kompetencje w zakresie tworzenia prawa miejscowego. To radni ustalą "zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane". Uchwała ta będzie dotyczyć całego obszaru gminy, w tym terenów zamkniętych, ale uwaga: radni mogą przewidzieć różne regulacje dla różnych obszarów gminy.

Jakby tego było mało, organ uchwałodawczy gminy uzyskał jeszcze kompetencje ustalania opłat od reklam, tzw. "opłatę reklamową". I choć posłowie stwierdzili, że opłaty od reklam będą mogły pobierać te samorządy, które ustalą "zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń", to jednak jej uzasadnienie przez prezydenta należy uznać za niepoważne, a brzmi ono tak: "Na etapie redagowania projektu uznano, że  możliwość pozyskania dodatkowych dochodów powinna przysługiwać jedynie tym gminom, w których podejmowane są działania w kierunku uporządkowania przestrzeni publicznej; opłata za reklamy ma stanowić jedno z narzędzi takiego porządkowania, nie zaś źródło uzyskania łatwego dochodu". Problem w tym, że kategoria ta jest nieostra i należy ją uznać jako nowy podatek. Ustawodawca nie zabezpieczył nawet pozyskanych w ten sposób środków finansowych w budżecie gminy do wyłącznego wykorzystania ich na cele ochrony krajobrazu gminnego.

Kategoria osób obowiązanych do wniesienia opłat, została przez ustawodawcę zdefiniowana niezwykle szeroko. Warto się z nią zapoznać:
"Opłatę reklamową pobiera się od:
1) właścicieli nieruchomości lub obiektów budowlanych, z wyłączeniem nieruchomości gruntowych oddanych w użytkowanie wieczyste,
2) użytkowników wieczystych nieruchomości gruntowych,
3) posiadaczy samoistnych nieruchomości lub obiektów budowlanych,
4) posiadaczy nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:
a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Agencją Nieruchomości Rolnych lub z innego tytułu prawnego,
b) jest bez tytułu prawnego – jeżeli na tych nieruchomościach lub obiektach budowlanych znajdują się tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe, niezależnie od tego czy na tablicy reklamowej lub urządzeniu reklamowym eksponowana jest reklama
".
Warto też pamiętać, że jeśli nieruchomość lub obiekt budowlany, na których zlokalizowana jest tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe, jest przedmiotem współwłasności lub pozostaje w posiadaniu dwóch lub więcej osób obowiązek w zakresie wniesienia opłaty od reklamy ciąży solidarnie odpowiednio n a wszystkich współwłaścicielach lub współposiadaczach.

Ustawodawca wymyślił dodatkowo, że opłata reklamowa składać się będzie z części stałej i części zmiennej. Część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni tablicy reklamowej lub urządzenia reklamowego służącego ekspozycji reklamy. Część zmienna zależy od wielkości pola powierzchni tablicy lub urządzenia reklamowego służących ekspozycji reklamy. Wskazać należy, że ustawodawca nie wyznaczył maksymalnych stawek za opłatę reklamową - jest ona uzależniona od decyzji radnych.

Są też przypadki, gdy opłaty nie będziemy musieli wnosić, a będzie tak wtedy, gdy tablice reklamowe lub urządzenia reklamowe:
"a) nie są widoczne z przestrzeni dostępnych publicznie;
b) stanowią szyld;
c) są realizacją obowiązku nałożonego przepisami prawa;
d) służą do upowszechniania informacji popularyzującej lub upamiętniającej osoby i informacji o charakterze religijnym, związanym z działalnością kościołów lub innych związków wyznaniowych sytuowanych w granicach terenów użytkowanych jako miejsca kultu i działalności religijnej oraz cmentarzy
".

W słowie komentarza podkreślić należy, że samorządowcy z naszego miasta, bywało, wypowiadali się na temat uporządkowania spraw reklamowych, jednakże niewiele w tym zakresie zrobiono. Także samo miasto realizowało - bywało - krytykowaną politykę reklamową, jak chociażby ustawienie baneru reklamowego przed ratuszem w 2007 roku pod pretekstem jego zabezpieczenia. Wątpliwości budzi i jest negatywnym prognostykiem walka z firmą "Bastion" w zakresie jej działalności reklamowej, w pewnym okresie tolerowana przez magistrat, a w innym zwalczana. Pokazuje to uznaniowość w pewnych kwestiach. Warto pamiętać, że mamy silne lobby uzdrowiskowe w Kołobrzegu. Swoje interesy mają także przedsiębiorcy, reklamujący swoje usługi we własnym zakresie. Powinny o tym pamiętać wspólnoty mieszkaniowe w momencie, w którym będą tworzone przepisy. Być może radni podejdą do tematu liberalnie, ale nie należy się łudzić, że tam, gdzie jest okazja do bezkosztowego de facto ściągnięcia nowych podatków, interesy mieszkańców mogą zejść na drugi plan. I choć prezydent miasta deklaruje spokojne oraz rzeczowe podejście do sprawy wraz z okresem przejściowy, warto tematowi się przyglądać.

Reklama


Kołobrzeskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Spółka z o.o. oferuje profesjonalne usługi w zakresie zarządzania i administrowania lokalami mieszkalnymi, użytkowymi i garażami. Jesteśmy firmą działającą od ponad 15 lat na rynku kołobrzeskim. Zarządzamy i administrujemy największą powierzchnią zasobów mieszkalnych i lokalowych w Kołobrzegu. Nasz zespół administratorów, inspektorów budowlanych, księgowych, prawników i wykwalifikowany zespół techników, pozwalają nam zapewnić sprawne i funkcjonalne zarządzanie i administrowanie nieruchomościami oraz zagwarantowanie bezpieczeństwa mieszkańców przy racjonalnym poziomie kosztów.

Organizujemy zebrania Wspólnot. Pośredniczymy w zawieraniu umów dotyczących wykonywania usług remontowych, dostaw wody, energii elektrycznej i cieplnej. Współpracujący z nami podwykonawcy zapewniają najwyższą jakość świadczonych usług. Zapewniamy także całodobowe dyżury telefoniczne w przypadku wystąpienia jakichkolwiek awarii. Oferujemy niskie koszty zarządzania nieruchomości - stawki już od 50 groszy za metr kwadratowy. W cenie zarządzania wykonujemy wszystkie czynności administracyjne, wykonywane przez wykwalifikowaną kadrę, pełną obsługę księgową, prawną i techniczną. Dla wspólnot liczących powyżej 30 lokali, oferujemy bezpłatne przeglądy budowlane: roczne i pięcioletnie.
Zapraszamy do podjęcia współpracy.

Kołobrzeskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego
ul. Artyleryjska 3, 78-100 Kołobrzeg
tel. 94 35 474 71, fax 94 35 425 74

www.ktbs.pl

reklama,kołobrzeg,wspólnota
fot. archiwum

reklama

reklama

reklama

reklama

reklama

Administratorem danych osobowych jest  Wydawnictwo AMBERPRESS z siedzibą w Kołobrzegu przy ul. Zaplecznej 9B/6 78-100 Kołobrzeg, o numerze NIP: 671-161-39-93. z którym możesz skontaktować się osobiście pod numerem telefonu 500-166-222 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej wysyłając wiadomość mailową na adres poczta@miastokolobrzeg.pl Jednocześnie informujemy że zgodnie z rozporządzeniem o ochronie danych osobowych przysługuje ci prawo dostępu do swoich danych, możliwości ich poprawiania, żądania zaprzestania ich przetwarzania w zakresie wynikającym z obowiązującego prawa.

reklama